Akünün (araç aküsü) bittiğini anlamanın birkaç belirtisi vardır. İşte en yaygın olanları:
- Araç Çalışmıyor veya Zor Çalışıyor: Kontağı çevirdiğinizde motor çalışmazsa veya zor çalışıyorsa akü bitmiş olabilir. Motorun hiç çalışmaması veya sadece tıkırtı sesi çıkarması, aküde yeterli güç olmadığının bir işaretidir.
- Farlar ve Elektrik Aksamı Zayıf Çalışıyor: Farlar, radyo, klima gibi elektrikli aksamların zayıf veya hiç çalışmaması, akünün bitmek üzere olduğunun göstergesidir. Farlar sönük yanıyorsa aküde düşük voltaj olabilir.
- Gösterge Panelindeki Akü Işığının Yanması: Araçtaki gösterge panelinde akü sembolü belirirse, aküde bir sorun olabileceğini gösterir. Bu, akünün şarj olmadığını veya şarj sisteminde bir sorun olduğunu işaret edebilir.
- Ani Kapanmalar veya Elektrik Kesintileri: Araç çalışırken elektrikli sistemlerin aniden kapanması, akünün zayıf olduğunu gösterebilir.
- Kötü Koku: Aküde bir arıza veya aşırı şarj varsa, kükürt gibi kötü bir koku yayabilir. Bu, akünün zarar görmüş olabileceğinin bir işareti olabilir.
- Kablolarda Oksitlenme: Akü terminallerinde beyaz, mavi veya yeşil renkli oksitlenme varsa, akü şarj olamıyor olabilir. Bu durum bağlantının zayıflamasına neden olabilir ve akü bitmiş gibi hissettirebilir.
- Eski Akü: Akülerin ömrü genellikle 3-5 yıl arasındadır. Eğer akünüz 3 yıldan daha eskiyse, zayıflaması olasıdır.
Bu belirtilerden bir veya birkaçı mevcutsa, akünüzün bitmiş olma ihtimali yüksektir. Akünüzü bir oto elektrikçiye göstermek veya akü test cihazı ile kontrol ettirmek faydalı olacaktır.
Akü Bitme Belirtileri
Akü bitmesinin en yaygın belirtileri şunlardır:
- Araç Çalışmıyor: Kontağı çevirdiğinizde araç çalışmaz veya motor hiç tepki vermez.
- Marş Zor Dönüyor: Motor zorlanarak çalışıyorsa veya sadece tıkırtı sesi geliyorsa, bu akünün zayıf olduğunu gösterir.
- Farlar Zayıf Yanıyor: Araç farları sönük veya zayıf yanıyorsa, bu düşük akü voltajının bir işareti olabilir.
- Gösterge Işıkları: Gösterge panelindeki akü uyarı ışığı yanabilir, bu da aküde veya şarj sisteminde bir sorun olduğunu işaret eder.
- Elektronik Aksam Çalışmıyor: Radyo, klima, camlar gibi elektronik sistemler ya hiç çalışmaz ya da zayıf çalışır.
- Kötü Koku: Akü arızalandığında veya aşırı şarj olduğunda kükürt gibi kötü bir koku yayabilir.
- Akü Kutuplarında Oksitlenme: Akü terminallerinde beyaz veya yeşil birikintiler oluşursa, bu akünün şarj olmasını engelleyebilir ve zayıflamasına neden olabilir.
- Akü Ömrü: 3-5 yıl arasında aküler performans kaybı yaşar, bu süre geçtiğinde akü bitme belirtileri artabilir.
Bu belirtileri fark ederseniz, aküyü test ettirmek veya değiştirmek gerekebilir.
Akü Biterse Ne Olur
Akü biterse, aracın birçok temel fonksiyonu etkilenir. İşte akü bittiğinde meydana gelen durumlar:
- Araç Çalışmaz: Akü aracın motorunu çalıştırmak için gerekli enerjiyi sağlar. Akü biterse marş motoru çalışmaz ve motoru çalıştıramazsınız.
- Elektronik Sistemler Devre Dışı Kalır: Akü, aracın farlar, radyo, klima, gösterge paneli gibi elektrikle çalışan tüm sistemlerine enerji sağlar. Akü bitince bu sistemler devre dışı kalır.
- Gösterge Panelinde Akü Işığı Yanar: Genellikle aracın gösterge panelinde bir akü simgesi belirir ve bu, aküde bir sorun olduğunu gösterir.
- Marş Sesi Gelir ama Motor Çalışmaz: Akü tamamen bitmemişse, kontak çevirdiğinizde marş motoru çalışmaya çalışabilir ama motor dönmez.
- Ani Durma: Aracınız çalışırken akü biterse, alternatör de yeterli güç sağlayamazsa araç aniden durabilir.
- Uzun Süre Bekleme veya Marşta Kalma: Akü bitikse, araç uzun süre marşta kalabilir ve motoru çalıştırmaya zorlanabilir.
- Farlar ve Elektrik Aksamı Sönükleşir: Akü bittiğinde farlar, sinyaller ve diğer elektrikli aksamlar ya hiç çalışmaz ya da çok zayıf çalışır.
Çözüm: Eğer akü biterse, aracı çalıştırmak için bir başka araçtan takviye kabloları ile akü takviyesi yapılabilir. Bunun yanı sıra, yeni bir akü almak veya mevcut aküyü şarj ettirmek de gereklidir.